loading...
وبلاگ شخصی جمال خالدی
جمال خالدی بازدید : 131 چهارشنبه 21 اسفند 1392 نظرات (0)

 

 

تمام مقاله ها و کتاب هایی که برای انتشار به صورت رسمی یا غیررسمی آماده می شوند، دارای فهرست مطالب هستند. یک فهرست شامل عنوان بخش ها، فصل ها و زیر عنوان ها می باشد که شماره صفحه های ارجاع آن ها در جلوی هر عنوان درج شده است.
اغلب کسانی که از نرم افزار
Word برای نوشتن مقالات و کتاب های خود استفاده می کنند، در پایان کار فهرست مطالب را به صورت دستی درج می کنند.
درج کردن فهرست به صورت دستی این اشکال را دارد که اگر به هر دلیلی مثل تغییر اندازه قلم، تغییر محل فصل ها و متون جا به جا شوند، فهرست مطالب به روز نشده و کاربر باید مجدد اقدام به درج فهرست نماید.
این کار وقت زیادی را از کاربر تلف می کند مخصوصا اگر تعداد صفحه های مطلب تهیه شده زیاد باشد.
یکی از قابلیت های برنامه
Word ایجاد فهرست خودکار می باشد.
این قابلیت به نام
Tables of Contents یا TOC در Word قرار داده شده است.
Word به راحتی می تواند از عنوان های سند، فهرست تهیه کرده و به همراه شماره صفحه در محلی که می خواهید قرار دهد. این فهرست همیشه قابل بروز رسانی است.

 

 

در ابتدا به این نکته توجّه نمائید که، عناوین و یا موضوعاتی را که قصد دارید در فهرست مطالب به نمایش درآیند، میبایست مشخص باشند. در اکثر مقالات و یا کتاب ها، عناوین با قالب (فونت ، سایز ، ترازبندی (مثلاً وسط چین)و  متفاوتی نسبت به سایر متنها مشخص میگردند.

 

ما برای مشخص کردن عناوین در متن، از Styles استفاده میکنیم. بدین صورت که اوّلین عنوانمان را در متن انتخاب کرده و قالب (فونت، سایز، ترازبندی و .. ) مورد نظرمان را به آن اعمال میکنیم:

 

 

سپس از تب Home، گروه Styles، گزینهSave Selection as a New Quick Style …. را انتخاب مینمائیم:

و عنوانی را برای این قالب انتخاب میکنیم:

 

در همین قسمت با استفاده از گزینه Modify قادر به تغییر مشخصات قالب (فونت، سایز و ترازبندی) آن خواهید بود:

 

سپس روی ok کلیک کنید. تا به اینجا شما مشخص نمودید که عنوان اولتان با قالب عنواندر متن نمایان است و اگر دقت کرده باشید عنوان،عنواندر قسمت Styles ظاهر شده است:

سپس در ادامه، عناوینی که زیر مجموعه عناوین اصلی محسوب می شوند را انتخاب و همانند قبل قالب خاصی را برای آن مشخص میکنیم و سپس از تب Home، گروه Styles، گزینهCreate a style را انتخاب مینمائیم و نام استایل راعنوان 2 قرار میدهیم:

 

در حال حاضر تمامی عناوینی که با نام عنوان 2 قالب بندی میشوند، زیر مجموعه عناوین، عنوان خواهند بود.

و به همین ترتیب کل متن را مرور کرده و عناوین را با توجه به این که عناوین اصلی هستند یا زیر مجموعه، با استایل مربوط به خود مشخص نمائید. و اگر احتیاج به تعریف زیر مجموعه سوّم برای عناوین بود ، عنوان3را نیز به استایل ها اضافه مینمائیم:

پس از این که تمامی عناوین را با استایل مربوطه مشخص نمودیم؛ در ابتدای مقاله یا کتاب کلیک میکنیم، و با استفاده از کلیدهای Ctrl+Enter ، یک صفحه خالی برای درج فهرست مطالب، ایجاد میکنیم:

 


سپس در اولین سطر از صفحه کلیک کرده و از تب References ، از کشوئی Table of Contents گزینه Insert Table of Content را انتخاب میکنیم:

 

 

سپس گزینه Options را انتخاب مینمائیم:

 

همانگونه که ملاحظه میکنید در قسمت TOC Level اعداد 1 و 2 و 3 روبروی عناوین استایلهای Heading1,2,3 بصورت پیشفرض وجود دارد. اعداد را Delete نموده و با استفاده از Scroll Bar عناوین استایلهائی را که خودمان تعریف نمودیم پیدا کرده و اعداد 1 و 2 را به ترتیب مقابلعنوان 1,2 درج مینمائیم:

 

پس از انجام این کار و انتخاب گزینه Ok فهرست مطالب به صورت خودکار در صفحه اوّل درج میگردد.

نکته1: همانگونه که ملاحظه میکنید، عناوینی که باعنوان2 قالب بندی شده اند نسبت به عناوین با قالب عنوان مقدار تورفتگی در فهرست را خواهند داشت و این به دلیل این است که عنوان2  زیر مجموعهعنوان و Level پائینتری را داراست.

نکته2: اگر بر روی هر موضوع از فهرست با نگه داشتن کلید Ctrl کلیک کنیم، به همان موضوع در متن اصلی جابجا خواهیم شد.

نکته3: اگر فهرست ایجاد شده همانند تصویر بالا، راست چین نبود، کل فهرست را انتخاب کرده و گزینه Right To Left را انتخاب نمائید.

نکته 4: برای تغییر فونت فهرست و عملیات ویرایشی می توانید از قسمت Font  یا Ctrl + D اقدام نمایید.

نکته 5: تمامی این اعمال انجام شده در ورژن های بالای Office نیز امکان پذیر است اما در بعضی از منو نام ها تغییر پیدا کرده اند.

نکته 6: پس از ایجاد فهرست، در صورت تغییر در شماره صفحات و یا عناوین در مقاله، کافیست فهرست را انتخاب کرده و راست کلیک نمائید، سپس گزینه Update Field را انتخاب کنید:

گزینه Update Page number only صرفاً برای درج تغییرات مربوط یه شماره صفحات میباشد، و گزینه Update Entire Table علاوه بر تغییرات مربوط به شماره صفحات، تغییرات مربوط به متن عناوین را نیز به فهرست اعمال مینماید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 44
  • بازدید ماه : 139
  • بازدید سال : 1,234
  • بازدید کلی : 14,980